Support

Se de vanligaste svaren om hur du kommer igång, tar del av deals och hur du använder dem i butiken. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Appen

Hur loggar jag in i appen?

Som handlare klicka på Handlare och fyll i uppgifterna Organisations-nummer och personnummer och klicka på Signera med BankID och du är ansluten till ditt handlarkonto. Som medlem/kund ange din e-postadress och en unik PIN-kod som är öppen en begränsad tid skickas till din e-postadress.

Hur registrerar jag ett handlarkonto?

För att du skall bli en registrerad handlare behöver du ansöka om ett Handlarkonto och proceduren är enkel. Du klickar på Marknadsplats i menyn eller du har hämtat hem och installerat mobilappen då kommer du till Marknadsplats. Välj Logga in / Registrera och därefter väljer Handlarkonto.

Skriv in ditt Organisationsnummer och Personnummer i formuläret klicka därefter på Signera med BankID. Nu hämtas alla uppgifter från Bolagsverket och fyller i ansökningsformuläret och du som sökande kan komplettera med uppgifter som t.ex. e-postadress, mobilnummer eller andra uppgifter som saknas och måste finnas.

Skickar in ansökan med att klicka på Signerar med BankID.

Efter din registrering kommer vi granska dina uppgifter och ge ett statusbesked till din registrerade e-postadressen. Godkänt avtal skickas till din e-postadress för Signering med BankID.

Vi har valt att erbjuder högsta möjliga säkerhet och trygghet med BankID autentisering till alla våra Handlare.

Betala ut Streetcoins med appen

För att betala ut Streetcoins till en medlem med hjälp av appen klickar du på Förköp i appen.

Du kan nu föra in antalet SC Streetcoins som ska utbetalas till kunden. När antalet är inskrivet klickar du på “Spara” och QR-koden scannas av kundens. Värdet i Streetcoins överförs direkt. QR-koden med tilldelat verifikations-nummer är giltig för 1 scanning och kvitto på transaktionen finns hos handlare och medlem.

Ta betalt med appen

För att ta emot betalning från en medlem som vill använda sparade SC Streetcoins i sitt köp klickar medlemmen på sin handlare och därefter klickar på ”Betala med SC”.

Medlemmen/kunden skriv in värdet som ska dras från kontot och klicka sedan på “Nästa steg””.

En tidsbegränsad unik engångs-QR-kod har skapats i mobilen och Handlaren scannar QR-koden. Transaktionen är genomförd och kvitto på transaktionen finns hos handlare och medlem.

Två typer av QR-koder används: Konto-ID och Transaktions-ID

Dina QR-ID ser väldigt lika ut men det är viktigt att särskilja de olika ändamålen.

Konto-ID används endast när en kund vill bli medlem hos dig och en medlem skall identifieras. Det är samma QR-ID som du som handlare kan skriva ut från ditt webbkonto och använda och klistra upp på olika platser för att fånga nya medlemmar.

Transaktions-ID är den QR-kod som används och som skannas av dig när någon Handlarterminal skall tilldelas en funktion i din verksamhet t.ex kassör, skapa kampanjer, in och utbetalningar av SC-bonusar. Kunder/medlemmar scannar kampanjer, SC Streetcoin transaktioner,

Hur lägger jag till olika roller i mitt Handlarkonto?

Det finns två typer av användar-roller i systemet:

  • Administratör: full behörighet till all funktionalitet i appen ( registrerad firmatecknare).
  • Kassör: behörighet att ta betalt i Streetcoins av kunder, göra utbetalningar och sälja förköp av SC Streetcoins.

Grundkrav för att kunna tilldela en kassörs roll måste den personen/terminalen var medlem hos dig/Handlaren för att kunna lägga till en användare i ditt handlarkonto. Gör du följande:

  1. Klicka på Kassör.
  2. Se behörigheterna och klicka därefter på ”Skapa kassör” och fyll i formuläret och därefter klicak ”Spara”. En unik engångs-QR-kod skapas som är öppen (kort tid) för scanning av den blivande Kassören/rollen
  3. Kassören är nu aktiverad i handlarkontot.
  4. Alla roller finns dokumenterade i listan över anslutna roller.

Hur avslutar jag ett medlemskap hos en handlare?

Navigera dig till handlarens profil med att klicka på Handlaren ikon därefter välj ”Om oss”. Klicka på knappen ”Avsluta medlemskap”.

Skapa din profil

För att skapa din profil navigerar du dig till Handlarkonto. Under rubrikerna Redigera bestämmer du hur du vill synas på Marknadsplatsen.

Här får du fylla i följande uppgifter:

  • Första valet där ditt företags namn visas hittar du alla uppgifter om din registrering och vissa fält kan uppdateras. I den vyn kan du även avaktivera ditt Handlarkonto enligt villkoren.
  • Andra valet  beskriver hur du vill synas på Marknadsplatsen. Formuläret är självbeskrivande.
    • Logotyp-URL: genereras automatiskt när du har angivit din hemsida om du önskar den konverteringen.
    • Ladda upp en logotyp: klicka på denna knapp för att ladda upp en logotyp. Rekommenderad storlek är 57×57 pixlar.
    • Välkommen-text: denna text syns i Streetcoins applikation när man klickar på er profil för mer information.
    • Skicka: denna knapp sparar alla ändringar genom att skicka in det i systemet.
  • Tredje valet beskriver hur du vill belöna dina medlemmar
    • Välkomstbonus sker endast 1 gång för varje ny medlem/kund
    • Påfyllning sker till en lojal kund som har handla hos dig förra månaden. Om ingen handel har skett utbetalas ingen bonus.
    • Rekryteringsbelöning utbetalas när en medlem hos dig har rekryterat en ny medlem till dig.

Klicka på ”Spara” och allt är registrerat. Alla uppgifter kan ändras framåt i tiden aldrig retroaktivt.

Vart hittar jag erbjudandets QR-kod

Navigera dig till sidan Erbjudanden. Här ser du alla dina aktiva erbjudanden och du har möjlighet att filtrera bland dem.

Alla kupongers QR-koder syns till höger i tabellen.

Klicka på QR-koden för att förstora bilden.

Skapa ett erbjudande

För att skapa ett erbjudande klickar du på Erbjudanden i menyn.

Väl inne på sidan klickar du på “Skapa en nytt erbjudande”.

Du ombeds nu fylla i fälten för att definiera ditt erbjudande.

  • Värde: hur många Streetcoins en kupong ska vara värd. Tänk på att 1,00 Streetcoin är 1,00 SEK.
  • Max antal inlösen: hur många gånger erbjudandet kan lösas in totalt.
  • Förfaller: när ett erbjudandet inte längre går att lösa in.
  • Antal unika QR-koder att skapa: anger hur många gånger en person kan lösa in kupongen. Skapar ni exempelvis två (2) unika QR-koder kan samma person lösa in den två (2) gånger.
  • Utestående skuld: anger den maximala utestående skulden ni kan dela ut till era medlemmar om alla erbjudanden löses in.
  • Generera: skapar kupongen när ni har gjort alla inställningar

Se dina transaktioner

Klicka på Transaktioner i menyn och samtliga genomförda transaktioner är synliga och utskrift till en Excel-fil kan genomföras.

Skapa ett erbjudande / kampanj

Klicka på Kampanjer  i menyn där får du en ögonblicksbild av status på dina kampanjer.

För att skapa en kampanj klickar du på valet ”Skapa kampanj” och du fyller i de fyra formulären som du klickar fram  om din kampanj, du kan ladda upp bilder m.m. När allt är registrerat och bilder uppladdade klickar du på ”Klart” och där väljer du om kampanjen skall publicerar omgående eller att du avvaktar publiceringen om inte kampanjen är klar för publicering.

Om du klickar Ja på publicera visas din kampanj omgående och den är aktiverad. Du kan också skriva ut QR-koden till din butik webbsida m.m.

Se din transaktionsstatistik

Du klickar på valet Kontostatistik och följande fakta som redovisas visar en total bild av alla transaktioner i ditt handlarkonto.

  • Medlemmar
  • Alla kampanjer Visningar på marknadsplatsen
  • Alla kampanjer Visningar av erbjudandesidan
  • Alla kampanjer Skanningar
  • Alla kampanjer Bokningar
  • Alla kampanjer Inlösta bokningar

Utöver detta finns det grafer för alla sex grupperna som visar alla händelser 30 dagar historia fram till dagens datum.

Hur begär man radering från Streetcoin?

För att begära radering av ditt konto och associerad data,
vänligen följ dessa steg:

  1. Skicka en E-post: Skicka en e-post till vår support på support@streetcoin.se från den e-postadress som är kopplad till ditt konto. Det är viktigt att du använder den e-postadress som är registrerad på ditt konto för att vi ska kunna verifiera ägarskap.
  2. Ange ditt användarnamn: I din e-post, var vänlig ange ditt användarnamn eller annan identifieringsinformation som hjälper oss att lokalisera ditt konto i vårt system.
  3. Tydliggör att din förfrågan gäller en begäran om att radera ditt konto och all
    associerad data. Om det finns lagrade SC-bonusar på ditt konto raderas de
    också och inga krav kan ställas. Efter att din begäran har mottagits, kommer vårt supportteam att kontakta dig för att bekräfta din identitet och säkerställa att begäran kommer från kontots ägare. Detta är en viktig del av vår process för att skydda din
    information och säkerhet.

Vilken data raderas?
När vi har bekräftat din identitet och begäran, kommer följande data att raderas permanent från våra servrar:

  • Personliga uppgifter såsom namn, e-postadress och telefonnummer.
  • Användarinställningar och preferenser.

Observera att viss data, som transaktionshistorik, kan behövas behållas under en viss period enligt lagkrav. Denna information kommer dock att anonymiseras och inte längre vara kopplad till ditt raderade konto.

Ytterligare behållningsperiod
Din begäran kommer att behandlas inom 30 dagar från det att vi har bekräftat din identitet och ägarskap av kontot. Under denna tid kommer ditt konto att vara inaktiverat, och din information kommer inte att vara tillgänglig eller användas.